
Ben jij een aannemer en besteed jij dagelijks uren aan administratie voor een opdracht omdat je deze moet overtikken in je eigen systeem? En moet je vervolgens ook nog eens alle lijstjes met materialen, bonnetjes en opdrachten handmatig invoeren? Dan baal je er waarschijnlijk van hoe veel tijd je hiermee kwijt bent. Met een paar veranderingen in je proces, zorg je ervoor dat jij op de werkvloer staat bij de rest van je team, in plaats van je dagen achter een computer te slijten.
Als aannemer word je door woningcorporaties vaak ingeschakeld voor het uitvoeren van mutatieonderhoud. Hierbij draait het erom dat dit project zo snel mogelijk uitgevoerd en opgeleverd wordt, zodat nieuwe huurders zo snel mogelijk in de opgeknapte woning kunnen. Ondanks dat dit vaak een relatief kleinschalig project is, brengt dit onder andere door de uitgebreide administratie die hierbij komt kijken, veel overheadkosten met zich mee.
Stap 1: Alles op één plek
De eerste stap die het voorwerk een stuk minder tijdsintensief maakt, is wanneer je alle informatie rondom een project kunt bundelen. Wie dit slim doet, richt een systeem één keer in en kan deze informatie vervolgens voor alle projecten gebruiken.
Stap 2: Processen automatiseren
Werkzaamheden zijn vaak hetzelfde. Als je alle informatie op één plek tot je beschikking hebt, automatiseer je een hoop van deze processen. Denk bijvoorbeeld aan een lijstje dat automatisch verschijnt als je aangeeft dat muren opnieuw geverfd moeten worden. Of denk aan verschillende elektriciens die tot je beschikking staan wanneer je weet dat er werk aan elektra gedaan moet worden. Je hoeft nu niet telkens voor elk project het wiel opnieuw uit te vinden maar kunt gebruikmaken van het systeem dat je zelf hebt ingericht.
Stap 3: Communicatie met de woningcorporatie
Een woningcorporatie spreekt vaak een heel andere taal dan aannemers. Alle informatie wordt op een andere manier met elkaar gedeeld waardoor er veel extra administratiewerk ontstaat én waardoor er vaak een slechte communicatie is. Dat leidt vervolgens tot dubbel werk of onnodig veel tijd voor één klus. Als je als aannemer gebruikmaakt van één systeem waarin je alle informatie rondom een project bundelt, kun je dit direct delen met de woningcorporatie. Zij kunnen dan de status van een project inzien en de verwachtingen van beide partijen zijn nog voor de start van een project duidelijk.
De voordelen
Heb je een systeem voor jezelf ingericht dat je nu bij elk project kunt gebruiken? Dan geniet je al snel van de volgende voordelen:
- Minder kantooruren
- Minder werkvoorbereiding
- Helder en duidelijke communicatie en verwachtingen
- Geen dubbel werk meer
Altijd effectief
Ben je benieuwd naar een systeem waarin je alles kan inregelen? Casix biedt veel mogelijkheden. Zelfs wanneer de woningcorporaties waarmee je samenwerkt géén gebruikmaken van Casix, kan het voor jou als aannemer nog steeds een enorm effectief hulpmiddel zijn. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan een gratis demo aan!