Uncategorized

Casix: Kunstmatige intelligentie als speerpunt

By 24 september 2019 oktober 5th, 2019 No Comments

Kunstmatige intelligentie bij woningcorporaties. Is het anno 2019 nog steeds een ‘ver van mijn bed’ show, of zijn er inmiddels al praktische toepassingen voor AI in corporatieprocessen? Casix vertelt daar op 26 september meer over tijdens CorporatiePlein, en wij spraken voor de beurs alvast hierover met Remco van Niekerk.

“We hadden een vooruitziende blik met de keuze voor onze naam vijf jaar geleden,” begint Remco met een knipoog. “De klinkers ‘A’ en ‘I’ staan natuurlijk voor artificial intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie. AI is op dit moment een buzzword geworden, maar het is wat ons betreft geen hype. De komende jaren zullen de ontwikkelingen steeds sneller gaan en AI is nu al niet meer weg te denken uit de maatschappij. De afgelopen jaren hebben wij steeds meer slimme logica aan onze applicaties toegevoegd. Bijvoorbeeld om oppervlaktes te berekenen waarbij we zoveel mogelijk gebruikmaken van reeds bestaande data. Op dat vlak gaan de ontwikkelingen nu heel snel.”

Ontlasten

Casix heeft plannen om samen met woningcorporatie Eigen Haard dit soort data toe te voegen aan haar woningopname-app. “We hebben daarnaast ook geïnvesteerd in OCR: optical character recognition. Hiermee kunnen we meterstanden uit foto’s herkennen. In Casix hebben we daarnaast spraakherkenning toegevoegd om het intypen van toelichtingen zoveel mogelijk te voorkomen, waardoor je de opname sneller kunt uitvoeren.”

“Wij hebben continu als doel de gebruikers van Casix zoveel mogelijk te ontlasten,” gaat Remco verder. “Dat doen we door alleen die informatie te tonen die je op dat moment nodig hebt, en we richten ons op snelheid in het proces. Innovatie vinden wij enorm belangrijk en gebruiken dat om onze producten constant te verbeteren. Dat gaat zo ver dat wij samen met onze gebruikers overleggen hoe we Casix zo intelligent kunnen maken dat bepaalde handelingen overbodig worden.”

Beeldherkenning

Op CorporatiePlein lanceert Casix beeldherkenning in haar woningopname-app. “Onze focus ligt nu op beeldherkenning binnen de woning, waarbij tijdens de opname de woningopzichters en verhuurmakelaars ondersteund worden,” vertelt Remco. “We gaan het ook toepassen in het reparatieproces, zodat een bewoner niet de hele beslisboom hoeft te doorlopen maar bijvoorbeeld via WhatsApp een foto kan sturen. Het streven is dat we op basis van de foto ook kunnen laten weten of de reparatie zal worden geaccepteerd om teleurstelling achteraf te voorkomen. Meer weten over wat kunstmatige intelligentie voor uw organisatie kan betekenen? Kom langs op onze stand!”

Casix is op CorporatiePlein te vinden op stand 49.

Bron: CorporatieMedia

Leave a Reply